• Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
    • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle
Geen resultaat
Bekijk alle
  • Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
  • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact

Regelmatige consumptie van druiven kan ooggezondheid bij ouderen verbeteren

Jennifer Atmo door Jennifer Atmo
11 oktober 2023 07:00 - Geüpdatet op 23 oktober 2023 12:53
in Gezondheid
druiven fruit eten maaltijd

GFC NIEUWSREDACTIE- Een nieuwe studie uit Singapore wijst uit dat regelmatige consumptie van druiven de ooggezondheid bij ouderen kan verbeteren.

Het dubbelblinde, gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde onderzoek omvatte 34 oudere volwassenen en werd uitgevoerd door Dr. Jung Eun Kim en collega’s van de National University of Singapore.

De deelnemers, die gedurende 16 weken druiven aten – een natuurlijke bron van antioxidanten en andere polyfenolen – toonden een significante verbetering in sleutelindicatoren van ooggezondheid.

Dit is in het bijzonder te wijten aan de toename van de maculaire pigmentoptische dichtheid (MPOD), een afname van de oxidatieve stress en de neerwaartse regulatie van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s), die verband houden met oogaandoeningen.

“Druiven zijn een gemakkelijke, toegankelijke vrucht die een gunstige impact kan hebben in normale hoeveelheden van slechts 1,5 kopjes per dag,” aldus Dr. Kim.

Mis dit niet:

Volksgezondheid waarschuwt voor onbewezen medische claims op TikTok en andere sociale media bij nierfalen

SZF-topman: ‘Medisch specialist maakt van een mug een olifant’

ShareTweetSendSend

Blijf op de hoogte

Waarschuwing voor onbewezen middelen bij nierfalen
Gezondheid

Volksgezondheid waarschuwt voor onbewezen medische claims op TikTok en andere sociale media bij nierfalen

Staatsziekenfonds
Gezondheid

SZF-topman: ‘Medisch specialist maakt van een mug een olifant’

familie kinderen baby gezin moeder
Gezondheid

Slechts 13,4 procent van Surinaamse moeders geeft zes maanden exclusief borstvoeding

Financiële druk op zorgverleners neemt toe door vertraagde betalingen
Gezondheid

Specialist luidt noodklok: wij financieren de zorg, terwijl betalingen van SZF opnieuw uitblijven

De Surinaamse delegatie ontving tijdens de PH4H Connectathon 2026 in Panama drie internationale onderscheidingen voor digitale gezondheidszorg. Foto: CDS
Gezondheid

Suriname wint drie internationale prijzen voor digitale gezondheidszorg in Panama

suriname grens albina frans guyana
Gezondheid

Signalen dat meer Surinamers de grens oversteken voor een behandeling in Frans-Guyana

Nieuws uit Suriname | gfcnieuws.com

© 2026 GFC Nieuws

GFC Nieuws is een toonaangevend Surinaams mediahuis, gevestigd in Paramaribo. Sinds 2010 brengen wij dagelijks betrouwbaar nieuws, actualiteiten en lifestyle-artikelen met focus op Suriname en de Surinaamse gemeenschap wereldwijd. Onze redactie bestaat uit ervaren journalisten en columnisten, actief in zowel Suriname als Nederland.

  • Contact
  • Word redacteur
  • Colofon

Sociale media

Geen resultaat
Bekijk alle
  • Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
    • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact

© 2026 GFC Nieuws