Minister Harish Monorath heeft vrijdag certificaten uitgereikt aan vijftien Rechterlijke Ambtenaren in Opleiding die hun opleiding met succes hebben afgerond.
De certificaatuitreiking vond plaats in het Courtyard by Marriott en markeert een belangrijke mijlpaal in de verdere versterking van de Surinaamse rechtspraak.
Rechters vervullen onmisbare rol in waarborging rechtsstaat
In zijn toespraak feliciteerde minister Monorath de afgestudeerden met hun inzet, discipline en doorzettingsvermogen gedurende de intensieve opleiding.
Hij benadrukte dat het behalen van het certificaat niet alleen de afronding van een opleiding betekent, maar ook het begin van een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Volgens de minister vervullen rechters een onmisbare rol bij het waarborgen van de rechtsstaat, het beschermen van de rechten van burgers en het versterken van het vertrouwen van de samenleving in de rechtspraak.
Hij gaf de nieuwe rechters twee krachtige boodschappen mee: Laat recht geschieden, al zou de hemel instorten en Laat de wet uw kompas zijn, integriteit uw fundament en gerechtigheid uw nalatenschap.
Daarnaast sprak de minister zijn waardering uit aan de RAIO-Raad, de docenten, mentoren en alle betrokkenen die hebben bijgedragen aan het succes van het opleidingsprogramma.
Grootste lichting ooit met vijftien geslaagden
Voorzitter van de RAIO-Raad D. Sewratan gaf aan dat deze lichting de grootste is die ooit de RAIO-opleiding met succes heeft afgerond.
Van de 75 kandidaten die aan het opleidingstraject begonnen, hebben uiteindelijk vijftien deelnemers de eindstreep bereikt.
De RAIO-opleiding bestond uit een combinatie van theoretisch onderwijs en praktijkervaring. De deelnemers liepen stage bij onder meer de griffie, advocatenkantoren en het Hof van Justitie.
Een deel van de colleges werd verzorgd door docenten en hoogleraren uit Nederland, in samenwerking met Surinaamse deskundigen.
Tijdens de ceremonie werd stilgestaan bij de inspanningen en uitdagingen die de deelnemers gedurende het opleidingstraject hebben doorstaan.
Ook werd dank uitgesproken aan de Europese Unie, de docenten, mentoren en alle medewerkers die hebben bijgedragen aan de uitvoering van het programma.
De vijftien afgestudeerden zullen op een later moment tijdens een openbare zitting officieel worden beëdigd als rechterlijk ambtenaar.
Bron: gov.sr







