Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Arbeid (VWA) heeft een belangrijke stap gezet in de aanpak van het personeelstekort en de braindrain binnen de Surinaamse zorgsector.
Minister André Misiekaba organiseerde een workshop waarbij 106 verpleegkundigen uit verschillende zorginstellingen rechtstreeks met de beleidsmakers in gesprek gingen over de uitdagingen binnen de sector.
Verpleegkundigen delen ervaringen en knelpunten
De workshop was gericht op het verzamelen van praktijkervaringen, zorgen en aanbevelingen van verpleegkundigen. Tijdens interactieve groepssessies bespraken de deelnemers uiteenlopende onderwerpen, waaronder arbeidsvoorwaarden, inkomenspositie, werkomstandigheden, opleidings- en carrièremogelijkheden, personeelsbeleid en het vertrek van zorgprofessionals naar het buitenland.
De verpleegkundigen kregen volop gelegenheid om knelpunten aan te kaarten en gezamenlijk oplossingsrichtingen te formuleren.
Volgens het ministerie zorgde de interactieve aanpak voor een open en constructieve dialoog tussen zorgprofessionals en beleidsmakers.
Waardering voor onmisbare beroepsgroep
Misiekaba onderstreepte tijdens de bijeenkomst het grote belang van verpleegkundigen voor de Surinaamse gezondheidszorg. Volgens hem verdient de beroepsgroep meer erkenning en een betere waardering voor haar bijdrage aan de samenleving.
De bewindsman stelde dat verpleegkundigen een unieke en onmisbare rol vervullen binnen de gezondheidszorg en sprak van een noodzakelijke “historische correctie” als het gaat om de waardering van deze beroepsgroep.
Nieuwe loonreeks in voorbereiding
Aan het einde van de workshop riep de minister de verpleegkundigen op om gezamenlijk te blijven werken aan een sterke en toekomstbestendige zorgsector. Daarbij sprak hij zijn bereidheid uit om samen met de beroepsgroep oplossingen uit te werken.
Daarnaast maakte Misiekaba bekend dat nog dit jaar een nieuwe loonreeks voor verpleegkundigen zal worden geïntroduceerd, als onderdeel van de inspanningen om de positie van zorgprofessionals verder te versterken.
Input verwerkt in toekomstig beleid
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Arbeid zal de uitkomsten van de workshop gebruiken bij de verdere ontwikkeling van beleid dat gericht is op het verbeteren van de positie van verpleegkundigen, het vergroten van de aantrekkelijkheid van het beroep en het terugdringen van braindrain binnen de Surinaamse zorgsector.
Bron: gov.sr







