• Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
    • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle
Geen resultaat
Bekijk alle
  • Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
  • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact

Nieuwe studie: Bladgroenten verminderen risico op darmkanker

P. Peterson door P. Peterson
5 december 2023 15:00
in Gezondheid
vrouw eten salade groenten dieet voeding

Een nieuwe studie, geleid door Dr. Konstantinos Tsilidis van het Imperial College London, onthult dat het verhogen van foliumzuur in de voeding, voornamelijk te vinden in bladgroenten zoals spinazie, kool en broccoli, het risico op darmkanker met tot wel 7% kan verminderen.

In het grootste onderzoek in zijn soort werden meer dan 70,000 individuen geanalyseerd om genetische varianten te identificeren in relatie tot de invloed van foliumzuur op colorectale kanker, CRC.

Resultaten tonen aan dat hogere inname van dieetfoliumzuur de kans op CRC met 7% vermindert voor elke 260 microgram extra foliumzuur, wat overeenkomt met 65% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Deskundigen benadrukken het belang van een gevarieerd dieet, rijk aan groenten en volle granen, en suggereren dat foliumrijk voedsel een rol kan spelen in darmkankerpreventie.

Foto ter illustratie.

Mis dit niet:

Chikungunya in Suriname niet langer epidemie, BOG blijft waarschuwen voor muskieten

Volksgezondheid waarschuwt voor onbewezen medische claims op TikTok en andere sociale media bij nierfalen

ShareTweetSendSend

Blijf op de hoogte

insect pesticide dengue bespuiten muskiet
Gezondheid

Chikungunya in Suriname niet langer epidemie, BOG blijft waarschuwen voor muskieten

Waarschuwing voor onbewezen middelen bij nierfalen
Gezondheid

Volksgezondheid waarschuwt voor onbewezen medische claims op TikTok en andere sociale media bij nierfalen

Staatsziekenfonds
Gezondheid

SZF-topman: ‘Medisch specialist maakt van een mug een olifant’

familie kinderen baby gezin moeder
Gezondheid

Slechts 13,4 procent van Surinaamse moeders geeft zes maanden exclusief borstvoeding

Financiële druk op zorgverleners neemt toe door vertraagde betalingen
Gezondheid

Specialist luidt noodklok: wij financieren de zorg, terwijl betalingen van SZF opnieuw uitblijven

De Surinaamse delegatie ontving tijdens de PH4H Connectathon 2026 in Panama drie internationale onderscheidingen voor digitale gezondheidszorg. Foto: CDS
Gezondheid

Suriname wint drie internationale prijzen voor digitale gezondheidszorg in Panama

Nieuws uit Suriname | gfcnieuws.com

© 2026 GFC Nieuws

GFC Nieuws is een toonaangevend Surinaams mediahuis, gevestigd in Paramaribo. Sinds 2010 brengen wij dagelijks betrouwbaar nieuws, actualiteiten en lifestyle-artikelen met focus op Suriname en de Surinaamse gemeenschap wereldwijd. Onze redactie bestaat uit ervaren journalisten en columnisten, actief in zowel Suriname als Nederland.

  • Contact
  • Word redacteur
  • Colofon

Sociale media

Geen resultaat
Bekijk alle
  • Voorpagina
  • Suriname
  • Lifestyle
  • Nederland
  • Gezondheid
  • Opinie
    • Column
  • Entertainment
  • Sport
  • Adverteren
  • Contact

© 2026 GFC Nieuws