WikiLeaks: ‘Internationale media worden in toom gehouden met Saoedisch geld’

Klokkenluiderswebsite WikiLeaks haalt uit naar de Britse pers omdat die geen aandacht schenkt aan de vermoedelijke moord op een journalist binnen de Saoedische ambassade in Turkije. Het gebrek aan belangstelling komt volgens WikiLeaks “doordat zij allemaal Saoedisch geld aannemen.”

In 2016 publiceerde Reporters Zonder Grensen (RSF) informatie over hoe Saudi-Arabië “buitenlandse media manipuleert om internationaal een positief beeld van het koninkrijk te projecteren.”

RSF schreef, dat in een reeks diplomatieke berichten tussen Saoedische ambassades en het Saoedische ministerie van Buitenlandse Zaken werd onthuld dat Riyadh “buitengewone initiatieven” ontplooide om zijn internationale imago op te poetsen.

Volgens de organisatie sluist Saoedi-Arabië geld naar mediabedrijven over de hele wereld, inclusief Groot-Brittannië; de financiering zou meestal de vorm aannemen van rechtstreekse donaties of het opkopen van duizenden abonnementen.