Vrouw vergat tampon in haar lichaam en het kostte bijna haar leven

GFC NIEUWS- Amy Williams wist niet dat er een tampon in haar lichaam zat. De 24-jarige Britse moeder belandde gedurende drie dagen op de Intensive Care Afdeling en kon tijdelijk niet meer bewegen.
Daags ervoor was Amy op een feestje met haar partner en ging naar het toilet om haar tampon te verwisselen. Daar aangekomen, kon ze het lintje niet lokaliseren en vermoedde dat ze vergeten was eentje in te brengen en stak er een nieuwe in haar vagina. Ze bleef de dagen erop nieuwe tampons inbrengen.
Na enkele dagen rook ze vieze geur uit haar vagina en besloot om een douchebeurt te nemen, echter verdween de geur niet. Amy ging op bed liggen en ging zelf op onderzoek uit. In haar vagina voelde ze een tampon. Na ruim een half uur en met heel veel pijn kon ze het ding eruit krijgen dat helemaal zwart was gekleurd.
Amy voelde zich vanaf dat moment niet lekker, zag er bleek uit en moest steeds overgeven. In werkelijkheid kreeg ze af te rekenen met het toxischeshocksyndroom (TSS), een zeldzame ziekte die een op de 100.000 vrouwen treft. Het gevolg is een infectie met stafylokokken, met in dit geval ook bloedvergiftiging tot gevolg.
In het ziekenhuis kreeg ze de broodnodige antibiotica. “Daar hadden ze meteen alle symptomen van sepsis herkend. Er kwam vergif in mijn bloedbaan, ik was plots een spoedgeval geworden,” vertelt Amy.
De verschillende soorten antibiotica werden gedurende drie dagen intraveneus toegediend. “Eten deed ik via een buisje. Mijn blaas zat vol met twee liter urine, maar plassen lukte niet op de natuurlijke manier. Ik kreeg ook morfine, zo’n pijn had ik nooit eerder gevoeld. De dokters zeiden dat ik gestorven zou zijn als het nog wat langer geduurd had.”

Overige berichten