fbpx

Schokkende onthullingen over vermoorde Jamal Khashoggi: werkte samen met zowel Saoedi’s als hun vijanden; wilde geld van Saoedische overheid, onthult Washington Post

Arabische media spreken van een “schandaal” en vragen zich af of de Washington Post excuses zal aanbieden: “Wat is de volgende stap voor de Washington Post na bedrogen te zijn door Qatar?” en “Zal de Washington Post excuses aanbieden?” vraagt Al Arabiya zich af.

Jamal Khashoggi, in westerse media bekend om zijn kritiek op het Saoedische koningshuis en enkele maanden terug vermoord – door de Saoedi’s, zegt onder meer het Westen – was volgens Arabische media slechts een pion van Qatar.

Loopjongen

“Alle artikelen van wijlen Jamal Khashoggi, inclusief al zijn kritiek op zijn land en zijn opvattingen die hem de naam van ‘criticus’ van Saoedi-Arabië opleverden, waren slechts een dekmantel voor de echte schrijver,” concludeert Salman Aldosary, de voormalige hoofdredacteur van de krant Asharq Al-Awsat.

Het vermeende bedrog van Qatar en de rol van Khashoggi daarin, zijn gebaseerd op een recent artikel in de Post dat verscheen in de rubriek ‘Nationale Veiligheid’.

Martelaar

Daarin wordt Khashoggi niet geportretteerd als de fervente anti-Saoedi-columnist die hij na zijn dood heette te zijn. De onthulling leidde volgens Al Arabiya tot “controverses rond de ethiek van het beroep in het Westen en schokte het Oosten in termen van het ontbreken van context in de berichtgeving over de moord op de schrijver. Het wakkerde ook een debat aan over de infiltratie van westerse media door Qatar en de exploitatie van de laatste om de buren te treffen en de Moslimbroederschap te versterken.”

David Reboi, een consultant voor vraagstukken van Amerikaanse nationale veiligheid en politieke oorlogsvoering, zei dat hij niet verrast was door de openbaringen van de Washington Post. Westerse media spanden zich na Khashoggi’s dood in om van hem een martelaar te maken, zegt hij.

Inlichtingendienst

Hij voegde hieraan toe: “Hiertoe negeerden de media natuurlijk opmerkelijke feiten over hem die vrijwel onmiddellijk naar boven kwamen, waaronder geruchten over zijn twijfelachtige en financiële banden met de Qatarese inlichtingendienst.

Zoals de Post hem onlangs beschreef, [was Khashoggi] een schrijver met een bescheiden invloed buiten het Midden-Oosten toen hij nog leefde. Dood werd hij een symbool van een bredere strijd voor mensenrechten.

Geen enkel medium deed meer om die symboliek erin te beitelen dan de Washington Post en zijn nieuws- en redactiepersoneel.”

2 miljoen dollar

In oktober 2017 ontving Khashoggi thuis bij een vriend in de Amerikaanse staat Virginia een telefoontje uit Riyad. “Blijf schrijven,” en “blijf de wapenfeiten van (kroonprins) Mohammed (bin Salman) ophemelen,” was de boodschap. De boodschapper: Saud al-Qahtani, een gevreesde luitenant van de kroonprins.

In september 2017, in dezelfde periode waarin hij  begon als opinie-columnist voor de Post, vroeg hij 2 miljoen dollar financiering van de Saoedische regering voor een denktank die hij had voorgesteld en die in Washington actief moest zijn. Volgens documenten zou hij dit voorstel hebben ingediend bij het Saoedische ministerie van Informatie.

Khashoggi zou, vervolgt het artikel, via de Saoedische ambassadeur in de VS zijn loyaliteit aan het koninkrijk hebben uitgesproken. Hij had de ambassadeur verteld dat hij door de FBI was benaderd om te komen praten over de aanslag van 11 september 2001.

Connecties

15 van de 19 vliegtuigkapers zouden Saoedi’s zijn geweest. Khashoggi zou hebben gezegd dat hij bij de FBI “de onschuld van mijn land en zijn leiding” zou benadrukken.

De columnist kwam echter in de problemen door de banden die hij onderhield met diverse landen, personen en organisaties waar zijn vaderland moeite mee had. Dat waren bijvoorbeeld de Moslimbroederschap, de Raad voor Amerikaans-Islamitische Betrekkingen, maar ook hoge functionarissen in de Turkse regering.

“Misschien het meest problematisch voor Khashoggi waren zijn connecties met een organisatie die werd gefinancierd door Qatar, de regionale nemesis van Saoedi-Arabië,” aldus de Post.

Stroman

De columns die hij bij de Washington Post indiende waren soms gebaseerd op sms-berichten die hij ontving van Maggie Mitchell Salem, een manager van de Qatar Foundation International. In die berichten werden onderwerpen voorgesteld, werd materiaal aangeleverd en werd hij aangespoord om harder tegen de Saoedische regering in te gaan.

In een van de WhatsApp-berichten die werden uitgewisseld tussen Khashoggi en Maggie Salem, vroeg deze hem om het beeld van Saoedi-Arabië te vertekenen door zijn relaties met Washington, Jeruzalem en de rechtse partijen te vermelden, schrijft Al Arabiya.

Redacteuren van de Post zeggen dat zij destijds niet op de hoogte waren van deze contacten of van zijn poging om Saoedische financiering te krijgen voor een denktank – volgens Al Arabiya “om zich te distantiëren van het schandaal.”

Foto’s: Facebook | Maggie Mitchell Salam

Overige berichten