Onderzoekers: ‘ Jamal Khashoggi was geen journalist, maar spion van Qatar die anti-Saoedische propaganda moest maken’

Het management van de Washington Post is of incompetent, of totaal niet geïnteresseerd in het schandaal dat aan het licht kwam rond de vermoorde journalist Jamal Khashoggi. Dat zegt Jim Hanson, directeur van Security Studies Group, volgens nieuwssite Al Arabiya

Enkele dagen terug publiceerde de Post een eigen onderzoek naar geruchten rond Khashoggi. Hieruit bleek dat de artikelen die de journalist publiceerde in de Post, in feite propaganda tegen Saoedi-Arabië was, geschreven in opdracht van (en mogelijk zelfs door) aartsvijand Qatar.

Instructies

Khashoggi kreeg van Maggie Mitchell Salem van de Qatar Foundation International instructies en concepten waar hij over moest schrijven. De Post beweert niet op de hoogte te zijn geweest van deze connectie.

Security Studies zou beschikken over bewijs dat Khashoggi betaald werd door Qatar. De bewijsstukken die in zijn Turkse appartement waren gevonden, zouden in eerste instantie verdonkeremaand zijn door de Turkse inlichtingendienst.

“De poging om Khashoggi te transformeren van de politieke agent die hij was, tot journalist en martelaar voor de vrijheid, was een informatie-operatie die grotendeels in de Verenigde Staten werd gevoerd,” zegt Security Studies in het rapport van hun onderzoek naar de gebeurtenissen rond de moord.

Martelaar

“Toen het nieuws over Khashoggi’s verdwijning en dood naar buiten kwam, werd de overleden columnist door bijna alle media de hemel in geprezen en werd hij benoemd tot martelaar voor democratische waarden, vrije meningsuiting en vrijheid.”

Om dit te bereiken, negeerden de media natuurlijk opvallende feiten over hem die vrijwel onmiddellijk naar voren kwamen: zijn lange geschiedenis als apologeet en propagandist voor de Moslimbroederschap, zijn samenwerking met Osama Bin Laden en al Qaeda in Afghanistan, zijn antipathie tegen zowel Israël als sjiitische moslims, alsmede geruchten over zijn twijfelachtige en financiële banden met de inlichtingendienst van Qatar.

Security Studies noemt het schokkend dat het de Washington Post zelf was, die onthulde dat deze geruchten op waarheid berustten: “We weten nu dat Jamal Khashoggi nooit een journalist was – althans niet in de gebruikelijke zin van het woord; hij was een spion die met een handler samenwerkte om propaganda te publiceren op aandringen van het emiraat van Qatar. Hij was met andere woorden een agent of influence (spion die de publieke opinie probeert te beïnvloeden, red.).”

Overige berichten